Avisens forside
Tidligere artikler
Tidligere trykte utgivelser av Velavisen
Våre medlemsvel
Til Nesodden velforbunds webside
Nesodden velforbund på
Støtt NVF med
din grasrotandel!
tips en venn
VI JAKTER PÅ VÅR NYE STYRELEDER!
Utskriftsvennlig pdf her. (508 Kb)
- Er du opptatt av brøytesaken?
- Eller sikkerheten langs våre kronglete veier!
- Har du lyst til å drive upolitisk påvirkningsarbeid
for lokalmiljøet?
- Er du en person som vil lokalmiljøet vel? ;)
Da er du kanskje rette person til å lede hele sulamitten?
Når passasjerene, som kommer fra byen, skal gå av båten velger de å presse seg igjennom horden av ventende mennesker. Det er forventet at de ventende skal vike, sånn at de avstigende kommer frem. Dette er en ganske upraktisk og kronglete løsning, men det er sånn Nesoddfolket har valgt å komme seg av båten. Dette problemet blir forsterket i rushtiden da alle har lyst til å komme seg fortest mulig hjem.
På morgningen er problemet snudd rundt. Da er det så mange ventende passasjerer som fyller bryggen, at de avstigende passasjerene nesten ikke får sluppet av båten før påstigningen begynner. Her stenger også de ventende alle veier for de avstigende.
De som virkelig får problemer ved denne ordningen er de som har mer enn bare seg selv å tenke på. Småbarnsforeldre med en barnevogn og bevegelseshemmede. De andre passasjerene tar for lite hensyn til disse.
For dårlig merket?
På brygga er det hengt opp skilt som skal vise vei for de avstigende, så hvorfor følger ikke passasjerene de henvisningene som er gitt? Det kan hende at det er for dårlig merket og at da folk vil gå for den nærmeste veien, rett frem og ut, men ville det ikke vært enklere å gå rundt folkemengden istedenfor å trenge seg igjennom den?
På Aker Brygge er det et mer fungerende køsystem. Noe av grunnen kan være at det er mye bedre plass for de ventende. På Nesoddtangen ligger bygningen veldig nærme båten og det er begrenset plass for de som står og venter, men også for de som skal av båten.
Bruk det.
For at av og påstignings system på Nesoddtangen skal fungere, så må de reisende ta det i bruk. Det krever initiativ, og at man tar hensyn til medpassasjerer.